Mexico

Jo men det är ju två veckor sen jag kom hem från min semester i Mexico så det är väl på tiden att jag kör en uppdatering om resan dit. Jag, Rikke och Katrine flög iväg till Guadalajara för att hälsa på hemma hos Paty. Vi bodde hos henne och hennes föräldrar i en väldigt liten lägenhet. Det var ganska så mycket annorlunda att komma till Mexico än det är att komma till exempelvis ett europeiskt land. Jag känner att det var tur att jag kan så pass mycket spanska i alla fall att jag kunde göra mig förstådd till stor del.

Första dagen åkte vi till Tequila, födelseplatsen för drycken med samma namn. Gick på rundtur i den äldsta fabriken, José Cuervo, och fick smaka på den resnaste tequila som finns. Den var 51% och jag trodde jag skulle hosta upp lungorna, efter att den hade brännt sönder matstrupen. Så jäkla starkt. Sen pallade jag inte att provsmaka mer även fast vi kunde på både tre, fyra, fem shots om vi ville. På slutet fick vi en klassisk frozen margarita. Den gillade jag.

På en gata i Tequila.

Andra dagen åkte vi ner till centrum och det historiska distriktet. Såg ett antal stora och fina katedraler. Gick på ett konstmuseum, en stor marknad där de sålde att mellan himmel och jord, och besökte en enorm smyckesaffär.

Lever upp till mitt smeknamn här iaf ;) (Shorty)

Paty envisades med att hon inte alls var rädd för fåglarna. Tycker det här visar något annat..

Det var svårt att posera när det var två olika kameror att titta in i...

Lördagen började lite långsamt då Paty var tvungen att göra sitt "högskoleprov" på förmiddagen. Vi hängde med hennes pojkvän och en kompis och drack drinkar. Ja, det var semester, då får man göra det mitt på dagen ;) När Paty var klar så åkte vi till en liten stad som hade massor av små butiker med handgjord inredning och liknande saker. Även en del kläder, smycken och världens största bar.

Tidigt på söndag morgon åkte Rikke och Katrine hem till kalla Boston igen. Ja, vädret kunde vi inte klaga på runt 25-30 på dagarna och när man i början av November kan ha bara ben väldigt sent på kvällen utan att frysa, då kan man inte klaga. Jag, Paty, hennes pojkvän, Maria och hennes pojkvän åkte va 1½ timma bort till Mexico's största sjö, Chapala över dagen. Det var mysigt och verkligen avkopplande att gå runt där och kika. Efter solnedgången åkte vi hemåt igen och somnade tidigt för en gångs skull.

Vid ett torg i Chapala.

Min sista dag i Guadalajara spenderades åter igen nere i centrumet. Besökte åter igen ett par stora smyckesaffärer, kollade på ett hus som för tillfället hade en utställning om bröd, försökte besöka ett museeum som var stängt och åt frukt med chili. På kvällen blev det en sista middag med mina fina mexikanska vänner innan det var dags att flyga hem alldeles för tidigt på tisdagsmorgonen.

21 November

Hade alla planer i världen på att uppdatea med ett lång, bildrikt inlägg om min Mexico resa. Sen var jag tvungen att åka till verkstaden och byta batteri på bilen istället. Då krympte min 2-timmars paus till en halvtimmas paus istället och då hinnsdet inte med att fixa bilder osv..

Men snart, så kommer det en riktigt update ;)

Är förövrigt 10 månader sen jag lämnade Sverige idag. Känns både längre sen och absolut inte så länge sen. Det är konstigt det där. Har ingen lust själv att åka hem när året egentligen är slut men har haft lite halvpanik över att Rikke faktiskt ska åka hem då och lämna mig ensam i 6 månader. Men nu har det kommit ett par nya tjejer den senaste tiden så jag kanske inte blir helt ensam trots allt :)