Bloggenkät

01. Hur länge har du bloggat?
- Hade dagbok pa Lunarstorm forst. Skrev nagra inlagg under 2001 men borjade inte forran hosten 2003 pa riktigt. Sen nar jag akte till Usa i Juli 2006 skrev jag resedagbok men trottnade nar jag inte reste sa mycket och ville inte bara sitta och skriva samma sak dar hela tiden. Da startade jag den har bloggen i Februari 2007.

02. Hur såg din bild ut av bloggar och bloggare innan du själv började blogga?
- Jag vet inte riktigt. Hade vall ingen direkt bild och eftersom jag har "bloggat" i sa manga ar. Har bara varit en naturlig del av utvecklingen att folk helt plotsligt ska blogga.

03. Vilken är den första blogg du förälskade dig i?
- Det ar verkligen patetiskt men Perez Hilton.  Det var mer eller mindre forsta bloggen som jag laste dar jag inte kanner bloggaren. Blev helt fast i det dar med allt kandis skvaller. Laser den varje dag fortfarande.

04. Hur känner du inför dina första blogginlägg när du så här i efterhand läser dem?
- Beror pa hur langt jag ska ga tillbaka. Att idag lasa vad jag skrev i gymnasiet ar fruktansvart kul, for jag marker hur ung jag var och hur garna jag ville tro att jag var sa vuxen. Men pa den har bloggen, jag vet inte vad jag ska tycka. Kanner inte att det ar sa stor skillnad pa sattet jag skriver utan mer pa vad innehallet ar. Nu skriver jag mer om saker jag gillar, lagger ut musik tips och blandar det med personliga inlagg. Forr var det mer bara personligt, som en dags rapport. Och jag bloggar oftare nu an vad jag gjorde i borjan.

05. Hur många bloggar återvänder du regelbundet som läsare?
- Ligger nog runt 10-12 st. Alla laser jag inte till varje dag men forsoker ga minst en gang i veckan i alla fall.

06. Av de bloggar du läser hur många procent är ämnesbloggar (tex: teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
- Ligger nog runt 30% eller natt. De flesta ar personbloggar som inte inriktar sig pa ett amne.

07. Nämn en blogg (obs: länka) som verkligen är olik dig, vars blogg du tycker om.
- Emelie

08. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
- Maria

09. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
- Jag vet ju inte vad dom tycker innerst inne men vad jag har hort sa ar det ett bra satt for dom att veta vad jag sysslar med, eftersom vi bor sa langt ifran varandra och inte alltid har tid att prata pa telefon.

10. Tycker folk som känner dig att du är din själv i din blogg?
- Jag vet inte. De flesta som laser min blogg har inte traffat mig pa minst 1 ar sa det ar svart att saga eftersom jag inte ar samma person som jag var da.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
 - Jo, ja det har jag vall. Jag haller tillbaka pa en del personliga saker bara for att jag vet vilka som laser min blogg. det finns saker jag inte vill att hela min familj ska veta, sa darfor skriver jag inte om det har. Sen sa skriver jag inte heller ut adresser och sant av helt logiska anledningar.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
- Sex, och liknande personliga saker. Ar privat enligt mig, ingen behover veta nagot om det.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
- Inte alls. Jag bloggar dels for att fa skriva av mig, for bloggen lyssnar alltid, haha. Och sen for att mina vanner, familj ska veta vad jag gor, saker jag gillar osv.  Ar svart nog att bo pa olika kontinenter utan att inte fa veta sma detaljer ibland..

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
- Till en viss del. Beror pa hur personlig personen ar i fraga. Men inte helt, det gar bara inte.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
-
Nej

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
- Ja. Nar man lagger ut sin asikt offentligt kan det alltid vara folk som delar den och ibland gar saker och ting till overdrift. Stalkers finns overallt..

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
- Nej

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar
- Nej.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
- Jag har ju inte upplevt nagra nackdelar men jag tror sakerligen att de "stora" bloggarna kan uppleva en del, till exempel det med att folk kanner igen dom pa stan eller startar rykten om deras familjer osv..

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
- Jag evt inte, det beror nog helt och hallet pa vad jag gor. Om jag har tid, om jag kanner ett behov av att skriva av mig offentligt. Men jag ser inte nagon direkt anledning till varfor jag inte skulle gora det.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
- Det har dom redan, och jag ser ingenting som tyder pa att det kommer bli mindre av det. Det har ar framtiden, deal with it.

22. Avslutningsvis : Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
- Vissa dagar mer an andra. Oftast ar det bara sa skont att fa skriva av sig, aven om ingen som laser det, sa ar det som om nagon lyssnar. For mig ar det en outlet for allt som snurrar i min hjarna. Ibland ma saker och ting jag skriver eller lagger ut vara helt obegripligt men for mig sa vet jag precis vad jag menar, Jag skriver ju for min egen skull, sa take it or leave it!

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
- Vem som nu vill gora den kan vall gora det. Jag var mest uttrakad.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0